shadow

הטבעונות כובשת את העולם, ודעת הקהל הולכת ונוטה לטובת זכויות בעלי החיים והרעיון כי בריאות הגוף שלנו תלויה ישירות במזון אותו אנו צורכים. טרנד הבישול הטבעוני מחלחל דרך המדיה אל תוך המטבח שלנו, מהמטבח הביתי דרך עולם הקולינריה ומטבחי העילית.
בתי הקפה, המסעדות, וכל בעל קייטרינג המכוון לעמוד בסטנדרטים החדשים כבר השכילו להוסיף את המנות הטבעוניות לתפריט הקבוע, ולא מעט מסעדות חדשות נפתחו על טהרת הטבעונות.
הוויכוח העז הניטש בין הגופים השונים, האקטיביסטים, התזונאים והלוביסטים השונים נראה חם מתמיד, והשאלות נזרקות לאוויר יתומות, עם טיעונים לשני הצדדים.

 

על בישול ובריאות – מה נכון?

אם גם אתם שוקלים לעבור עם כל המשפחה לעולם של בישול טבעוני, יש עובדה אחת שלא ניתן להתווכח עימה, והיא המחסור בוויטמין B12. סדרה זו של תרכובות חיונית לגוף ברמות שונות, והיא עומדת בבסיס פעולות ותפקודים רבים.
בין תפקידיה ייצור המבנה התקין של ה-DNA ההכרחי ליצירה ושימור החיים, במקביל ליצירת תאי הדם במח העצם ושימושים שונים במערכת העצבים.
התזונה הטבעונית חסרה בוויטמין זה באופן כמעט מוחלט, למעט אצות מסוימות, אך גם שם ישנו וויכוח עם תוצאות של מחקרים המצביעים לכאן או לכאן.
טבעונים הלוקחים את האחריות על מחסור זה ממלאים את הצורך לרוב בעזרת כדורים לצריכה אוראלית, כדורי מציצה הנמסים תחת הלשון, ומספקים את מה שהמטבח הטבעוני לא יכול לספק לגוף שלהם.

 

מה מעבר ל-B12?

התבוננות עמוקה במחקרים שונים שנעשו על השפעות החלבון מן החי על הגוף מעלות שאלות שהתשובות עליהן עגומות, חלקן יותר וחלקן פחות.
מחקרים רבים הובילו למסקנה החד-משמעית כי ישנו קשר הדוק בין בשר לבין סכרת, כאשר האחרונה נחשבת למגיפה על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO).
מנגד בעלי אינטרסים שונים מנופפים במסמכים הטוענים כי בשר הינו חיוני לגוף, אך פרט ל-B12 קשה להבין כיצד.
החלב, מוצר שישראל בורכה בו, ונחשבת מעצמה בינלאומית, הוא גם מוצר מזון המעורר שאלות. מעבר לטענה הרעיונית כי אנו החיה היחידה בטבע שצורכת חלב לאחר הינקות, והיחידה שצורכת חלב של חיות אחרות, עומד הוויכוח חסר המעצורים בין התומכים למתנגדים.
הראשונים טוענים כי מוצרי החלב חיוניים להתפתחות העצמות, שכן תכולת הסידן הגבוהה בחלב לא ניתנת לקבלה משום מקור אחר. מנגד ישנם מחקרים המוכיחים כי הזרחן שבחלב מונע ספיגה ומעודד את הגוף לפלוט עוד סידן מהעצמות ובכך דווקא לעודד דלדול של העצם.
ישנן לא מעט עובדות הנוטות לעבר בישול טבעוני, אך הבחירה נותרת בגדר החלטה הכוללת לקיחת אחריות אישית, שכן כל עוד הוויכוח לא הוכרע, אין את מי להאשים.