shadow

כל עובד שכיר במדינת ישראל נדרש להגיש מדי שנה טופס 101 למעסיק על מנת לקבל שכר עם התנאים להם הוא זכאי, אך האם אנחנו יודעים בדיוק איך למלא נכון את הפרטים ואת החשיבות של כל סעיף? ולמה בעצם אנחנו צריכים את הטופס הזה?

מדי שנה מאות אלפי טפסי 101 נשלחים מבתי עסק שונים אל ביטוח לאומי, מס הכנסה ולגופים הרלוונטים. כל עובד שכיר מכל מוצא וגיל נדרש עם תחילת עבודתו החדשה להגיש את הטופס למעסיק, בלי טופס זה אינו יכול לעבוד או לקבל משכורת כחוק. החשיבות של טופס 101 היא גבוהה ביותר בחיינו אך רובנו לא מבינים את המשמעות של הפרטים שאנחנו ממלאים מדי שנה כבר באופן אוטומטי לחלוטין. אספנו עבורכם את כל הפרטים החשובים ביותר שעליכם לדעת רגע לפני מילוי הטופס ותחילת העבודה.

מה זה טופס 101?

טופס 101 הוא בעצם "כרטיס עובד" שנועד לבקשת הקלה ולתיאום מס על ידי המעביד. טופס זה נוצר על מנת לספק למעסיק את כל הפרטים אודות העובד בכדי להנחות אותו כמה הוא צריך לנכות משכרו של העובד עבור מס הכנסה וביטוח לאומי והתחשבות בהקלות נוספות.

עובד אשר מועסק במקום עבודה נוסף או בעל הכנסות נוספות, מחוייב לדווח על כך בטופס 101 על מנת לבצע תיאום מס. במידה ולא נעשה תיאום מס, מס הכנסה מתייחס לעבודה לעבודה הראשית ומנכה ממנה את תשלומי המס כרגיל ומהעבודה המשנית הוא מצרף את ההכנסות ומחייב בשיעור מס גבוה לרוב. העובד השכיר יצטרך למלא את הטופס אצל כל מעסיק בנפרד על מנת לבצע לאחר מכן תיאום מס היכול לחסוך לו אלפי שקלים בשנה.

בעת מילוי הטופס חשוב לבדוק כי מילאנו את הפרטים נכון, כגון: מספר תעודת זהות, כתובת, מספר טלפון, מצב משפחתי ופרטי בן או בת הזוג, פרטי הילדים ודיווח על הכנסות נוספות. במידה וחל שינוי באחד הפרטים יש צורך להגיש את הטופס שנית על מנת לבדוק זכויות, לדוגמא: לידה, גירושין, מעבר דירה וכדומה.

איך לבצע תיאום מס בקלות?

תהליך תיאום המס לא חייב להיות מסובך, מדובר בהליך בסיסי, כאשר תלמדו איך לבצע אותו כל היתר כבר יהיה הרבה יותר קל עבורכם. עובד שכיר אשר עובד ביותר מעבודה אחת חייב לבצע תיאום מס ואפשר לעשות זאת בעזרת טופס 101. במקום הגשת דוח מס שנתי, העובד יכול להגיש תלושי משכורת וכך הטופס יאפשר לו הפחתת מס.

כאשר אתם עושים תיאום מס, תוודאו כי המעסיק שמשלם לכם את השכר הגבוה ביותר יהיה המעסיק שיוגדר בתור מקום העבודה הראשי שלכם ואת המעסיק השני לוודא כי הגדרתם כמעסיק משני ולבצע מולו תיאום מס ללא נקודות זיכוי. בנוסף,תבדקו כי אתם מקבלים את כל נקודות הזיכוי המגיעות לכם במסגרת המשכורת ממקום העבודה הראשי.

את תיאום המס הנכם יכולים לעשות גם דרך האינטרנט באתר של רשות המיסים. יש לרשום את מספר תיק הניכויים של שני המעסיקים ואת המשכורת הצפויה מכל מעסיק.

כל עובד זכאי לנקודות מס

מילוי נכון של הפרטים בטופס 101 יוכל לזכות אתכם בנקודות זיכוי והטבות, כל עובד זכאי לניכויים וזיכויים בתלוש השכר שלו. כל תושב ישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי, ואישה זכאית לחצי נקודת זיכוי נוספת, כלומר ל-2.75. זיכויי מס נוספים מגיעים להורים לילדים קטינים, לחיילים משוחררים, לעולים חדשים, למשפחות חד-הוריות, לתושבי עיירות פיתוח, לנכים המוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי, לבוגרי מסלולי לימודים אקדמיים או מקצועיים ועוד.

חשוב שתבדקו מול המעסיק שלכם כמה נקודות זיכוי מגיעות לכם ושאתם אכן מקבלים את כולם כי כל נקודה שווה כסף. הרבה שכירים אשר לא שמים לב לפרטים או לא מייחסים חשיבות למילוי הטופס כראוי מפסידים נקודות זיכוי רבות בעקבות כך.

יש לכם את האפשרות בכל זמן לבצע שינויים בטופס ולהגיש מחדש על מנת לקבל את ההטבות המגיעות לכן. אך כמובן שמומלץ תמיד לשים לב לכל הפרטים בזמן ולהבין את המשמעויות של כל סעיף על מנת שלא יווצרו לעם בעיות בהמשך עם השכר.

 

כתיבת המאמר בשיתוף Meckano המציעה מערכת ניהול נוכחות חכמה לעסקים המציעה ניהול ומעקב שעות עבודה, ופתרונות נוספים.

Related Posts

כתיבת תגובה