
אם נתקלתם בבעיה או תקלה וזקוקים לשרותיו של בעל מקצוע מסוים, סביר להניח שאינכם מסוגלים לפתור את הבעיה בכוחות עצמכם. הדבר יכול להיות קשור למוצר חשמל כל שהוא כדוגמת מקרר או מכונת כביסה, לבעיית נזילה או סתימה המערכת צנרת המים בביתכם, או אפילו לתקיעת המחשב הכה חשוב לעבודתכם.
החלטתם לשכור את שרותיו של בעל מקצוע ולהזמינו לביתכם? ברור לכל וגם לכם שהנכם מצפים שאותו בעל מקצוע יהיה אמין, ישר, מקצועי, יגבה תשלום הוגן אשר יהיה תואם ביחס ישר להשקעה והמאמץ בכל הקשור לעבודה שביצע באמת בפועל ושלא "יסבן" אתכם. אך האם צפיה זו אכן תואמת את המציאות?
"יצאת צדיק"
מי לא מכיר את תוכניתו של חיים הכט בטלוויזיה "יצאת צדיק"? תוכנית זו בוחנת את אמינותם של בעלי מקצוע בתחומים שונים באמצעות לקוח השייך לצוות ההפקה שכביכול זקוק לשרותיו של בעל המקצוע הנבחן. תוך כדי יצירת תקלה פשוטה ידועה מראש, עוקב צוות התוכנית אחר פעולתיו ואמינותו של בעל המקצוע שהוזמן באמצעות מצלמה נסתרת. יחד עם מומחה מנתחים את הסיטואציה ומגיעים למסקנה האם בעל המקצוע נתן שרות כנדרש והיה אמין, ישר ומקצועי.
לצערנו, חלק מהתוצאות של מעקבים אלו היו מפתיעות ומטרידות. לא פעם ראינו בעלי מקצוע אשר מנצלים את תמימותם של הלקוחות הזקוקים לשירותם. בעל המקצוע היה מזהה בקלות שללקוח שלו אין מושג מהי מהות התקלה וכיצד יש לפתור אותה, מנצל את זה ו"עוקץ" את הלקוח. תקלה פשוטה ביותר הופכת לתקלה משמעותית ובהתאם לזאת גובה בעל המקצוע מחיר מופרז ובלתי פרופורציונלי בעליל לתקלה האמיתית ולנדרש לו בפועל על מנת לתקן את התקלה.
מצד שני, לשמחתנו, היו גם בעלי מקצוע הוגנים אשר התנהגו למופת, היו מקצועיים וגבו סכום התואם את אשר היה עליהם לבצע. היו גם כאלה, שעקב פשטות התקלה וזיהויה כתקלה טריביאלית (אשר נוצרה כאמור בכוונה מראש) גבו אך ורק את עלות הביקור (ההשקעה העצמית שלהם על מנת להגיע לבית הלקוח). בעלי מקצוע אלה אף זכו בפרס ותעודת הוקרה על יושרם ואמינותם.
השיקולים של בעל המקצוע
בעל המקצוע היום צריך לחשוב היטב האם כדאי לו בכלל להונות את הלקוח ולעשות עליו קופה. העניין די פשוט: אם הלקוח יגלה, בדרך זו או אחרת, שהונו אותו, הוא לא ימליץ עלי מן הסתם, ואף יזהיר את מקורביו מאותו בעל מקצוע. וחשוב ומשמעותי עוד יותר: בעידן האינטרנט של היום והרשתות החברתיות ואתרי בעלי המקצוע כדוגמת פורטל לימון בעלי מקצוע הקלות של הפצת תרמית על ידי בעלי מקצוע היא קלה ביותר. די בפעם אחת שבעל מקצוע יונה לקוח, הלקוח יפיץ את חוות דעתו בכל רשת האינטרנט, וניתן לומר שבעל מקצוע זה יהיה "שרוף" מעתה והלאה.
כתיבת תגובה
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.