
עמדות טעינה לרכבים בפריסה ארצית רחבה
היתרונות של כלי הרכב החשמליים ברורים לכולם, ולמרות זאת גם בתחילת 2020 מספרן של המכוניות שמונעות בכוח החשמל במקום בכוח הבנזין המזהם בישראל נמוך עד מאוד. החסם העיקרי בפני ביקוש ער יותר לכלי הרכב המתקדמים והידידותיים לסביבה (וגם לנהגים, כמובן) הוא החשש מפני קושי להטעין את המכונית – אבל התוכנית של משרד האנרגיה לפרוס בכל רחבי הארץ כ-2,500 עמדות טעינה לרכבים עומדת לשנות את התמונה.
סובסידיות לרשויות המקומיות
דרך אחת להרחיב משמעותית את הפריסה של עמדות הטעינה לכלי הרכב החשמליים היא להיעזר ברשויות המקומיות. בהתאם פרסם משרד האנרגיה קול קורא לכל הרשויות בארץ והבטיח סבסוד משמעותי של העלויות הכרוכות בהקמת עמדות שכאלה.
30 רשויות מקומיות החליטו לנצל את התמיכה הממשלתית וכך למשל ירושלים תקים בשטחה לא פחות מ-100 עמדות טעינה לרכבים, באשדוד ובבית"ר עילית יוקמו כ-35 עמדות כאלה ובחולון עוד 60. מודיעין-מכבים-רעות הצהירה על הקמת 32 עמדות טעינה למכוניות חשמליות וכך גם הרצליה, עיריית נהריה תיצור 26 מקומות שבהם בעלי כלי רכב חשמליים יוכלו להטעין את מכוניתם ובסך הכל יתווספו בדרך זה כ-800 עמדות.
עמדות טעינה לרכבים בקניונים
עוד דרך שבה יתרחבו משמעותית אפשרויות ההטענה לכלי הרכב החשמליים היא מימון ממשלתי לחברות שיקימו עמדות מתאימות במרכזי קניות. האתרים הרלוונטיים הם קניוני עזריאלי, סניפי איקאה, מרכזי BIG, מרכז שרונה בתל אביב, הגרנד קניון בחיפה, בילו סנטר ועוד.
בסך הכל מדובר על כ-150 אתרים וכ-800 עמדות טעינה.
כמה זמן תימשך הטעינה?
אחד הפרמטרים החשובים ביותר לגבי עמדות טעינה לרכבים הוא משך ההטענה. גם מבחינה זו יש בשורות לנהגים, ובעצם לכולנו בזכות התרומה לצמצום זיהום האוויר של כל רכב חשמלי שמחליף רכב בנזין – חלק מהעמדות מוגדרות כאולטרה מהירות כך שב-7 דקות הטענה הסוללה תתמלא כך שניתן יהיה לנסוע עוד 100 ק"מ. עמדות אחרות יהיו "רק" מהירות, אבל גם בהן טעינה של 20 דקות תספיק ל-100 ק"מ. ההוזלה המשמעותית של עמדות ההטענה הביתיות, שמאפשרות מילוי סוללה בנוחות וללא שום בזבוז זמן, תתרום גם היא לפי כל ההערכות לגידול במספר כלי הרכב החשמליים בישראל.