
מדי שנה מתפרסמים נתונים אודות כמות העסקים הקטנים אשר נפתחים ונסגרים, הנתונים אינם משביעי רצון, יותר ויותר עסקים קטנים נסגרים בשנה, בממוצע מדובר על למעלה משלושים אלף עסקים. מדובר בלא מעט עסקים, במיוחד כשכמות העסקים שנפתחים עומדת על קצת מעל לארבעים אלף.
יש לכך הסברים רבים, תחרות קשה, יוקר המחירים, בירוקרטיה, ניהול לא נכון, חוסר מקצועיות, תוכנית עסקית לא נכונה, תחום לא רווחי ועוד. בעוד שבחלק מהמקרים קשה להתמודד עם הבעיות שעומדות מולנו, וצריך לקבל את העובדה שהשוק הישראלי קטן ומצומצם, הרי יש מקרים בהם אפשר למצוא פתרון. למשל אם מכינים תוכנית עסקית נכונה במסגרתה מנהלים נכון את התקציב של העסק.
עסקים פלוס בעלי מקצוע רבים לא חושבים תמיד לטווח הארוך, הם ממהרים להשתמש בכסף שעומד לרשותם בזמן קצר, מה שאנחנו מכירים כתופעה של עיניים גדולות, לרצות עוד ועוד, בלי לבחון האם ההשקעה עומדת במבחן המציאות. עסקים פלוס בעלי מקצוע חייבים לדעת מה המצב הכלכלי שלהם, הן העסקי והן האישי בשביל שיוכלו להשתמש בתקציב שעומד לרשותם בצורה חכמה ולנהל אותו לאורך זמן.
כיצד מכינים תוכנית עסקית חכמה
בשביל להכין תוכנית עסקית, מומלץ קודם להכיר את התחום לעומק. את זה אפשר לעשות באמצעות ספרים, אתרי אינטרנט ובזכות קורסים מקצועיים בתחום. עם זאת יש להיעזר גם בשירותיהם של יועצים מקצועיים לעסקים. מדובר ביועצים שידעו לעזור לכם לאורך זמן, ללוות אתכם, לעזור לכם ליצור תוכנית עסקים פלוס תוכניות נוספות, כמו שיווק ופרסום, גיוס כוח אדם ועוד וכן לעקוב אחריכם כשאתם מבקשים לממש את התוכנית לאורך זמן.
היועצים הינם אנשים בעלי ידע אקדמי בתחום, ידע תיאורטי אך גם בעלי ידע מעשי, כלומר מדובר באנשים שהתנסו בעבר בעבודה עם עסקים מסוגים שונים, כולל עסקים קטנים שזה עתה הוקמו. הם ידעו לתת לכם את כל המידע ההכרחי ואת כל מה שאתם צריכים בשביל להצליח.
הרעיון של תוכנית עסקית היא לא רק לכתוב אותה ולעקוב אחריה אלא גם ליצור מדדים מסוימים להצלחה ולכישלון, ולבחון את התוכנית לאורך זמן. לעבור שלב אחר שלב ולראות עד כמה היא מיושמת בצורה נכונה ומיטבית. ככל שנבצע מעקב מתמיד יותר אחר התוכנית ונדע לנהל אותה בצורה נכונה, אז יהיה לנו הרבה יותר סיכוי להגיע למסקנות הנכונות ולשפר את ההתנהלות שלנו בעתיד.
לפני סיום יש לומר, תוכנית עסקים פלוס שיווק ופרסום ושאר הדברים הכרוכים בניהול עסק חדש, חייבת להיות מותאמת למציאות, לא רק הכלכלית בה אנחנו מתנהלים, קרי התקציב שעומד לרשותנו, אלא גם את תנאי השוק, המתחרים שעומדים מולנו, גודל השוק באו אנחנו מתחרים, תנאים פיזיים ואנושיים ועוד. ככל שנדע להתאים את עצמנו יותר למציאות, כך הסיכוי של התוכנית להצליח גבוה יותר.