בכל שנה – כך לפי הערכות שונות – מתים כ-750,000 בני אדם ברחבי העולם בגלל עקיצות של יתושים. סיבת המוות היא כמובן לא העקיצה עצמה, שבמהלכה שואבת היתושה בסך הכל 5-6 מיליליטרים של דם, אלא בגלל שתוך כדי הפעולה הזו היא מעבירה אל האדם נגיפים מסוכנים.

אחד הנגיפים שמועברים ע"י יתושות הוא זיקה, שמסוכן במיוחד לנשים בהריון. במקרים אחרים הוא עלול להוביל לדלקות עיניים, כאבי שרירים וחום גבוה. מחלות נגיפיות מסוכנות אחרות הן קדחת דנגי, קדחת צהובה וקדחת הנילוס המערבי, כשזו האחרונה התגלתה גם בישראל. מלריה, עוד מחלה קטלנית, נגמרת עקב טפיל שמועבר ע"י סוג ספציפי של יתושים – יתושי האנופלס, שנמצאים בארץ בכמות נמוכה בעיקר באזור עמק הירדן.

חשוב להדגיש שאמנם מספר מקרי המחלה והמוות בארץ נמוך, אבל בכל מקרה כדאי להיזהר – מה גם שעצם הזמזום הטורדני והגירוד המעצבן מצדיקים ביצוע הדברת יתושים מקצועית ומקיפה.

להקדים תרופה למכה

הדרך האפקטיבית ביותר לבצע הדברת יתושים היא לזהות את בתי הגידול של הזחלים ולפגוע בהם שם, עוד לפני שהם מתפתחים ליתושים בוגרים ויתושות בוגרות (שהן אלה שעוקצות אותנו).

הדברת זחלי יתושים מתבצעת במספר שיטות ביולוגיות ואורגניות:

  1. דגי גמבוזיה – דגים שטורפים זחלי יתושים ובכך מצמצמים מאוד את אוכלוסיית היתושים באזור.
  2. חרקי מים – ישנם גם חרקים שניזונים מזחלי יתושים ובהם למשל חיפושיות מים. פיזורן במקומות שבהם התגלו ביצים של יתושים או זחלי יתושים, למשל בריכות נוי למיניהן, ימנע את התפתחות הדור הבא של החרקים המעופפים, המזמזמים ומוצצי הדם.
  3. חיידק BTI, או בשמו המלא בצילוס ארץ ישראלי – חיידק שממית זחלי יתושים ופוגע רק בהם.
  4. שמן ייעודי – שמונע חדירה של חמצן אל המים ובכך חונק למוות את זחלי היתושים.

המלצה נוספת היא למנוע מראש היווצרות של שלוליות וייבוש מהיר של מים עומדים בכל מקום שבו אפשר לעשות זאת.

הדברת יתושים בגינה

מעבר לכל הפעולות הנ"ל של מניעת התרבות היתושים, כדאי להגן על עצמנו גם מפני היתושות שכבר התבגרו ועכשיו מחפשות דם. אנשי מקצוע מנוסים כמו מיכאל ובוריס הדברות נעזרים במלכודות אור עם קרח יבש כדי לטפל במפגע, וכן מבצעים ערפול (מעין ריסוס שמבטיח פיזור מיטבי של חומר ההדברה). הערפול מתבצע בשעות הבוקר המוקדמות באזורי הצמחייה, ובזמן זה חשוב לסגור את החלונות ולא לצאת לחצר.

הרחקת יתושים מהבית

בתוך הבתים ההמלצה היא לא לבצע הדברת יתושים עם חומרים כימיים, אלא למצוא פתרונות להרחקתם. ישנם שמנים אתריים שהריח שלהם דוחה את היתושות ואפשר להשתמש בהם (בתרסיס או בנר), עוד אופציה היא מאוורר משום שהרוח שנוצרת מקשה על היתושה להתעופף לעבר בני הבית וניתן להשתמש גם ברשתות צפופות על החלונות.

Related Posts